Friday, June 20, 2008

Pupuskah lelaki?

Assalamualaikum & salam sejahtera,

Saya amat terasa apabila isu yang berkaitan diskriminasi seks sering dibangkitkan dalam media. Terbaru, isu "kepupusan" pelajar lelaki di IPT.Isunya bermula apabila berlaku pengurangan terhadap pelajar lelaki dalam kemasukan ke IPTA baru-baru ini. Dikhabarkan juga bahawa dalam kelas di pusat pengajian tinggi awam negara terdiri daripada 70% pelajar perempuan. Perkara ini seolah-olah ingin menjatuhkan martabat insan yang berjantina Lelaki. Cubaan ini tidak keterlaluan jika saya katakan ia bersifat untuk "memperbodohkan" orang lelaki muda yang ada di negara ini. Disni saya ingin membuktikan kepada anda semua. Terutamanya wanita-wanita yang ada di IPT seluruh negara. Dari segi taraf, wanita tidak boleh dipinggirkan. Kerana tanpa wanita, lelaki xkan dapat wujud di dunia. Juga tidak dilupakan bahawa syurga terletak di bawah tapak kaki ibu yang seorang wanita. Jadi, pada pandangan saya, isu sebegini mungkin boleh dibangkitkan bagi membangkitkan semangat lelaki. Tetapi, golongan wanita pula hanya asyik memperlekehkan lelaki. Kononnya lelaki banyak memenuhi pusat serenti di seluruh negara.

Terdapat banyak bukti yang boleh membuktikan bahawa kewujudan lelaki yang kurang di IPT tempatan sebenarnya banyak memberikan impak yang sangat mendalam malah positif dalam memacu kehidupan golongan belia di negara ini. Kita lihat sahaja dalam kepimpinan yang wujud di setiap IPTA, lebih 75% daripada ahli Majlis Perwakilan Pelajar yang memimpin mahasiswa di peringkat IPTA adalah dari golongan Lelaki. Kebajikan wanita di IPTA langsung tidak dinafikan walaupun asyik sahaja isu kekurangan pelajar lelaki di IPT menjadi persoalan apabila setiap kali tawaran Universiti dikeluarkan. Ini kerana hampir di semua IPTA mewujudkan satu wakil untuk memastikan kebajikan dan hak golongan wanita yang ramai di IPTA dijaga dan dikekalkan. Seperti kami di UMS, kami mewujudkan jawatan Naib Presiden Hal Ehwal Wanita. Beliau bertanggungjawab untuk memastikan hak2 wanita di sini sentiasa terjamin dan terjaga. Apa yang pelajar wanita lakukan dalam menyokong golongan mereka sendiri???? Tidak banyak yang dilakukan. Apa yang banyak dilakukan ialah mengkritik dan mengata.

Justeru itu, dalam merapatkan jurang antara jumlah pelajar lelaki dan wanita di IPT, tidak perlulah dilakukan provokasi terhadap pelajar lelaki. Ini kerana pelajar lelaki xmungkin akan terasa dengan provokasi sebagini kerana orang lelaki sentiasa verstyle dan mampu mengawal perasaan dengan baik..


Hidup lelaki!

0 comments: