Friday, June 13, 2008

Jawapan untuk Forum di UMSCampusZone!! Friendster Group bertajuk "MPP Lagi"



Assalamualaikum & salam sejahtera,


Untuk kali ni saya terpanggil untuk menjawab satu persoalan yang menjadi bualan hangat di pihak rakan-rakan siswa di UMS berkaitan satu isu yang dibangkitkan dalam ruangan forum di Friendster UMSCampusZone!! Group. Persoalan yang ditimbulkan oleh Yutaka adalah seperti berikut:

(Petikan diambil dari UMSCampusZone!! Group di www.friendster.com)

Pada pendapat saya, memang betul, Islam bukan agama paksaan. Kita kena selusuri betul2 apa maksud petikan yang diambil dari Al-Quran ini. Apa maksudnya? Islam merupakan satu cara hidup, agama Islam tidak memaksa penganut agama lain untuk menganuti Islam. Itu yang dimaksudkan dalam ayat ini. Akan tetapi, wujud salah definisi oleh umat Islam yang menggunakan petikan Al Quran ini untuk "memudahkan" kehidupan mereka.
Tidak dinafikan juga bahawa Islam itu mudah. Tetapi bukan untuk dimudahkan. Justeru itu, tujuan pihak penganjur untuk berbuat demikian adalah untuk memastikan jemaah untuk solat hajat tue lebih ramai. Tak dinafikan, paksaan tu salah kalau salah pada tempatnya. Tetapi, paksaan tue perlu bila usaha untuk membangunkan dan mendoakan kejayaan bersama tidak disokong oleh umat sendiri. Jadi, pada hemat saya, tuduhan sebegini tak perlu timbul kerana ia akan memberikan kesan negatif pada masa depan. Takkan la kalau anak kita xsolat kita xleh pukul. Kan? Kita pula yang berdosa kalau anak kita xdipukul sebab x solat. Jadi, sebagai peneraju keunggulan ummah, marilah kita sama-sama fikirkan.

0 comments: