Sunday, June 8, 2008

Jawapan Selamat atau Jawapan Politik??

Salam sejahtera,
Baru-baru ni MPP UMS ada membuat lawatan ke Kementerian Pengajian Tinggi untuk melihat sendiri bagaimana keadaan di KPT secara "live". Terdapat beberapa perkara yang dibangkitkan oleh pihak MPP UMS antaranya:
1. Isu Perpaduan yang tidak mendapat tempat dalam Pelan Strategik Pengajian Tinggi (soalan ini diulang kembali kerana semasa Mesyuarat MPPK, soalan yang sama ditanya akan tetapi x dijawab).
2. Isu kenaikan harga minyak yang membebankan mahasiswa dan PTPTN yang x dinaikkan dengan keadaan ekonomi semasa.
3. Isu 50% diskaun untuk mahasiswa mendapatka tiket penerbangan. (dan lebih 7 tahun isu yang sama ditanya)

Jawapan yang kami dapat:
1. Pelan Strategik Pengajian Tinggi telah dibuat, akan tetapi, apa yang boleh dilakukan ialah program perpaduan boleh ditekankan dalam Action Plan nanti... (apa yang menjadikan isu ini xdijawab dengan baik, pertama, isu perpaduan menjadi semakin penting dalam situasi Malaysia selepas 50 tahun merdeka sekarang. Sebab itu diwujudkan Kementerian Perpaduan, Kesenian & Warisan. Jadi, bagaimana isu berkaitan perpaduan ini boleh dilupakan semasa membuat teras dalam Pelan Tindakan Strategik Pengajian Tinggi yang lebih dikenali sebagai PSPTN ni.. Kalaupun pihak pembuat dasar terlupa semasa merangka pelan tindakan ini, saya berpendapat, ia boleh dipinda sedikit bagi memastikan cita-cita kita untuk mewujudkan Bangsa Malaysia pada 2020 nanti menjadi kenyataan).

2. Harga minyak naik sebab berlaku ketidakadilan dalam pemberian subsidi. Kos Petronas yang meningkat hinga 200% dan juga golongan kaya lebih bnyak guna minyak dan mereka ni yang lebih dapat subsidi kerajaan. (pada pendapat saya, perkara ni bukan perkara pokok yang rakyat inginkan. tapi apa yang rakyat mahukan ialah kenapa tiada jawapan yang lebih konkrit dalam membuktikan bahawa harga minyak perol wajar ditingkatan sehingga 78 sen seliter yang mengejutkan rakyat & seterusnya membebankan rakyat. Bayangkan, inflasi di negara kita dijangka mencapai 5% pada bulan Jun ini.)

3.Pihak KPT dah berjumpa dengan pihak Air Asia & MAS dalam hal ini. Kedua-dua pihak setuju untuk memberikan diskaun untuk tiket kelas Y (yang full fare ticket @ mudah cakap, yang mahal punya).Pihak MPP akan dijemput dalam perjumapaan selepas ini. (Ini jawapan dari pihak KPT kepada kami bila ditanya berkenaan soalan ini. Apa yang menyedihkan kami di pihak MPP, isu ni dah dibangkitkan sejak 5 hingga 7 tahun akan tetapi, kita hanya kuat bercakap saja. Implementasinya amat kurang. Ini budaya yang ada dan perlu dibendung dengan lebih cepat & bersih.)


Kesimpulan dari sini, pembaca b0lehlah menilai sendiri bahawa jawapan yang diberikan pihak KPT ini sebenarnya hanya ingin menyedapkan hari MPP ataupun mereka ini cuba untuk mengalihkan pandangan MPP terhadap sesuatu isu. Fikirkanlah..

0 comments: